Še
eno šolsko leto v porabskih narodnostnih šolah je za nami, pouk se je uradno končal 15. junija, zato je prav, če se
malo ozremo nazaj in razmislimo, kaj smo naredili dobro in kaj bi lahko še
bolje. V zadnjih nekaj mesecih se je veliko dela, časa in energije posvečalo
odločitvi Državne slovenske samouprave, da prevzame v upravljanje šoli na
Gornjem Seniku in v Števanovcih. Ta resen in skoraj drzen korak pomeni veliko
odgovornost za prav vse, ki smo na kakršenkoli način vpeti v delovanje šolstva
v Porabju. Za organizacijo pomeni velike in odgovorne naloge upravljanja šol,
dobro komunikacijo s šolami samimi in državo. In ker šoli na Gornjem Seniku in
v Števanovcih obstajata le še zato, ker sta narodnostni, torej imata poseben
pomen, dodano vrednost in status, bosta morali vse to le še bolj dosledno
izvajati in dokazovati. Zakaj pravim "bosta morali"? Zato, ker madžarska država pač ne bo dajala finančnih sredstev za nekaj, kar je lepo zapisano v dokumentih, dejansko pa izgleda "ne tako zelo lepo"...
V prvi vrsti je potreben tehten razmislek in
samospraševanje vsakega učitelja, posebej pa šolskih vodstev, kaj na področju
pouka slovenskega jezika, dvojezičnega pouka in slovenske komunikacije v šoli
lahko še izboljšajo, pa ne le komunikacije pri urah slovenščine, temveč tudi v
odmorih, na hodnikih, dvorišču, pri različnih zunajšolskih dejavnostih itd. Kaj
če bi si vsak učitelj zastavil cilj: Vedno in povsod, ko bo le mogoče, bom z
učenci govoril slovensko… In če bi se vsak učitelj takih sklepov in ciljev
dosledno držal ter jih izvajal…
…
Bi tistih skoraj dvesto učencev, ki so se zbrali na prisrčni zaključni
prireditvi na Gornjem Seniku, vsaj malo ali kar lepo govorilo slovensko…
Pouk
slovenskega jezika v porabskih narodnostnih šolah še vedno ni to ali vsaj
približno to, kar bi si želeli. (Med učitelji je sicer nekaj svetlih izjem, ki
svoje delo – naučiti in ne le učiti – opravljajo odlično, a še vedno je takih
premalo…) 5 ur slovenščine tedensko krat približno 36 tednov krat 8 let – ja,
do konca osnovne šole skoraj 1500 ur! Dragi porabski učitelji, pomislite malo:
a ni to skoraj perverzno, da ob koncu vseh teh ur učenci ob preprostih
vprašanjih (Kako si? Kateri predmet imaš v šoli najraje? Kam greš na
počitnice?...) le nerodno zardevajo? Velikokrat slišim, da ni motivacije, ni
podpore staršev… Kje pa ste vi? Če je pouk zanimiv, če učenci vidijo, da se kaj
naučijo, da naučeno lahko uporabijo – je tu zgolj učitelj tisti, ki je
popolnoma odgovoren za to, da se učenci slovenščino ne samo učijo, ampak tudi
naučijo! Preleteti lekcije, zaključiti snov, ob tem pa skoraj nič ponavljati in
utrjevati – to so največje napake pri poučevanju jezika. Prav tako se mi zdi glavni greh porabske šole premalo javne rabe slovenščine. So učitelji, ki nekako navadijo učence, da spregovorijo slovensko. So pa v večini taki, pri katerih je slovenščina le pri slovenskih urah, a še to ne vedno in dosledno. Zaskrbljujoče je, da
se ob vsem tem neznanju učencev večini učiteljev ne zdi nič narobe. Večkrat
slišim: Ja, saj ti učenci že lepo znajo, lepo delajo, pridni so… Smešno, mučno,
za zjokati. Kako ste lahko tako nekritični? Se kdaj sploh vprašate, če ste res
naredili vsi vse, da bi se učenci slovenščino tudi naučili in jo govorili??
Včasih sem res žalostna, ker prekleto dobro vem, in to mi potrjuje vedno znova
tudi kakšna neposredna izkušnja pri poskusih s slovensko komunikacijo z učenci,
da je v šoli vse odvisno od učitelja; pustimo že enkrat preteklost, pa vojne,
pa železno zaveso in težko otroštvo – pomislimo na prihodnost… prihodnost
slovenščine in s tem slovenstva v Porabju, prihodnost porabskih slovenskih
otrok, ki jih učimo slovenščino verjetno tudi zato, da bi se jo naučili in jo
začutili kot svoj jezik, da bi se z našo pomočjo zavedli svojih korenin in
slovenskega kotička v srcih in ne nazadnje, da se teh 1500 ur pouka slovenščine
ob koncu osnovnošolskega izobraževanja ne razblini v nič, kar se žal v zadnjem
času dogaja prepogosto… Vem, da vas je veliko, ki se trudite, a vmes so taki,
ki se ne; recimo, da se učenci dve ali tri leta naučijo pri prizadevnem
učitelju zelo veliko. Potem jih prevzame drug učitelj, ki slovenščino »poučuje«
v madžarščini, se niti ne poskuša truditi ali učenci pri slovenskih urah
počnejo kaj tretjega… In pozabljajo mesec za mesecem vse, kar so se naučili v
prejšnjih letih… In potem – če imajo taki učenci srečo in pred koncem šolanja
pride spet do zamenjave učitelja – začnejo vse znova in se nekaj malega spet naučijo…
To je katastrofa, ki je ne bom nikoli sprejela. Zakaj počnete učencem vse to??
Ob takih zgodbah pa nisem le žalostna ampak bi nekoga….
S
1. julijem bo torej seniško in števanovsko šolo prevzela v upravljanje Državna
slovenska samouprava. Kot sem že nekajkrat povedala, je to velika priložnost za
šoli in za upravljavce, da lahko postavijo standarde delovanja obeh dvojezičnih
šol na nove temelje in predvsem zahtevajo strokovno odgovornost za dosežene
rezultate. Mogoče sem naivna, ampak si res želim, da bi se na šolah popolnoma
poenotili okrog temeljne naloge, namreč da bosta narodnostni šoli res
narodnostni in da slovenska materinščina, zaradi katere obstajata, dobi v
njunem življenju in delovanju mesto in status, ki ji pripada. A vse to je spet
v prvi vrsti odvisno od učiteljev, od njihove etične in strokovne drže, od
njihovega zavedanja, da biti narodnostni učitelj ni le služba, ampak
poslanstvo.
Ker
so pred nami počitnice, vsem, učencem in učiteljem, želim obilo sončnih in
veselih dni, saj nas v novem šolskem letu čakajo novi izzivi. A če verjamemo
vase, smo odgovorni in dosledni, nam bo uspelo... Nam bo uspelo? ... Bo Državna slovenska samouprava premogla kaj odločnosti, doslednosti in vztrajnosti?? Bodo velike besede postale vsaj majčkena dejanja???
Ni komentarjev:
Objavite komentar