torek, 15. marec 2016

Kako pa je s tujimi jeziki na Madžarskem?

Novica, kako slabo madžarski državljani obvladajo tuje jezike in kako mizeren je pretežno pouk le-teh v šolah, posebej v manjših krajih, zame ni nobena novica, saj se s tem problemom v živo srečujem že več kot 20 let, še bolj pa slab odnos do pouka tujih jezikov in minimalne učinke le-tega čutim, odkar imam sina šolarja... Porabje, posebej Monošter, je od nekdaj gravitiralo na Avstrijo, zato je bila nemščina nekakšen jezik okolja, ki so ga za silo - za osnovno sporazumevanje - govorili skoraj vsi. A poučevanje v šoli je bilo nekaj drugega. Po t. i. demokratičnih spremembah v začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja in nasilni ukinitvi pouka ruščine bi le-to bilo potrebno nadomestiti s poukom zaželenih tujih jezikov. Učiteljem ruščine se je ponudil "šnelkurs" - v letu in pol so postali učitelji nemščine ali angleščine, če so želeli. Njihova nova pridobitev je seveda bila katastrofalno znanje novega jezika, muka zanje, še bolj pa za učence. V monoštrskih šolah bi lahko na prste ene roke - še danes - prešteli dobre učitelje nemščine ali angleščine, ki so katerega izmed teh jezikov redno študirali. To pa je za šole bistveno premalo. Večina učencev in dijakov je tako prikrajšana za normalen pouk tujega jezika, kar bo velik problem, ko bodo hoteli šolanje nadaljevati.
Od leta 2020 se bo lahko na visokošolski ali univerzitetni študij na Madžarskem vpisal le dijak, ki bo imel vsaj en izpit iz tujega jezika na srednji stopnji, lahko berete med kratkimi novicami v časopisu Porabje. Trenutno opravi maturo brez jezikovnega izpita približno polovica dijakov, druga polovica ima jezikovni izpit le zaradi tega, ker ji starši lahko plačajo jezikovne ure pri zasebnem profesorju. Rezultati so slabi, kljub temu da imajo učenci in dijaki zadosti jezikovnih ur na šolah. Prvemu tujemu jeziku je v devetih letih (od 4. razreda OŠ do konca SŠ) namenjenih 936 šolskih ur, drugemu tujemu jeziku 432. Po mnenju strokovnjakov mora zadostovati za jezikovni izpit na srednji stopnji od 500 do 600 ur. Po podatkih Evrobarometra je Madžarska na zadnjem mestu po znanju tujih jezikov, saj 65 odstotkov ljudi ne govori nobenega tujega jezika, le 13 odstotkov govori dva tuja jezika in le 4 odstotki več tujih jezikov. »Madžarski šolski sistem povečuje razlike,« so ugotavljali na konferenci z naslovom Kaj je narobe s poukom tujih jezikov na šoli?, ki jo je organiziralo Društvo za znanje tujih jezikov. Znanje tujih jezikov je že tudi zdaj neke vrste socialna ločnica, ker študentje brez jezikovnega izpita ne dobijo diplome. Takih je letno od 6 do 8 tisoč. Še večje pa bodo razlike med otroki v dobro situiranih družinah in socialno šibkimi po letu 2020, ko ti brez jezikovnega izpita niti možnosti ne bodo imeli, da bi se prijavili na visokošolske ustanove... Res, kaj je narobe s poukom tujih jezikov na Madžarskem???
Saj res, kaj je narobe s poukom slovenščine na Madžarskem??? Nekakšno patološko prepričanje, ki se vleče iz roda v rod, da se slovenščine, nemščine, angleščine... v teh logih ne da naučiti; da so tuji jeziki nekaj tako groznega, da tega otroci ne zmorejo. O tem, žal, govorijo tudi učitelji...
V monoštrskih šolah je dolgoletno nenapisano pravilo, obenem pa legalna in nesankcionirana kršitev šolske zakonodaje, da se učence, ki se vpišejo k narodnostni slovenščini, prav posebej diskriminira. Žal, pri tej diskriminaciji aktivno sodelujejo starši, ki se ne zavedajo in ne razumejo, kako prikrajšujejo svoje otroke. Učenci, ki obiskujejo pouk slovenščine, se namreč ne morejo do konca osnovne šole, 8. razreda, učiti nobenega tujega jezika! Ko je moj sin iz 4. razreda šel v 8-letno gimnazijo, mi je bilo logično, da se zanimam, če je možnost dodatnega pouka angleščine (on jo je sicer privatno obiskoval že od 1. razreda). Rečeno mi je bilo, da bodo povprašali tudi druge starše in na osnovi odgovorov ukrepali. Res smo dobili list papirja z vprašanjem, če želimo reden pouk angleščine, 2-3 ure tedensko, ali samo neobvezen krožek, 1-2 uri tedensko. Vsi starši iz sinovega razreda, razen mene, so se odločili za - krožek!!! Katastrofa! Pogovarjala sem se z nekaterimi - seveda tudi sami ne vedo niti besede nobenega tujega jezika - ki so mi vehementno zatrjevali, da je to za otroke preveč... Kaj pa bo v srednji šoli ali na študiju? Ah, to je še daleč, zdaj pa naj se ne mučijo... To je, žal, madžarski odnos do tujih jezikov...
Moj sin je zdaj sedmošolec. Ob aktivnem znanju slovenščine in madžarščine odlično za svoja leta govori angleško in vsako leto opravlja razredni izpit iz angleščine, ki jo privatno obiskuje po 4 ure tedensko, v šoli pa še 2 uri krožka... Dokler pač tudi starši ne bodo dojeli, da je učenje jezikov za otroke najpomembnejše, kar jim lahko dajo in omogočijo, bo tako, kot je... Neslavna zadnja mesta madžarske države, ki ji to ni v ponos, bodo še naprej odraz miselnosti, ki funkcionira malo drugače kot sodobni svet... In vse to ne bo v ponos niti staršem, ki v svoji omejenosti razmišljanja delajo otrokom nepopravljivo škodo... 







Ni komentarjev:

Objavite komentar